Metro w Dubaju – jak poruszać się po Dubaju?
Kupując bilety do Dubaju jedną z pierwszych naszych myśli jest to jak dostaniemy się do naszego hotelu i do atrakcji, których odwiedzenie zaplanowaliśmy sobie podczas naszego pobytu. O tym jak funkcjonuje metro w Dubaju i jak dotrzeć z lotnika Al Maktoum (DWC) pisałam szczegółowo tutaj.
Oczywiście w Dubaju działa Uber. Jest też również korporacja taxi, używająca beżowych aut, często Toyot. Mają widoczne oznakowania taxi na dachu i stoją w ważnych dla turystów punktach. Bardzo często mijając turystów zwalniają, zatrzymują się lub trąbią. Nie ma więc obaw, jeśli kiedykolwiek dopadnie was zmęczenie lub zawiedzie system komunikacji.
Można jednak zaoszczędzić trochę pieniędzy przemieszczając się metrem. Warto nadmienić, że jest to stosunkowo tanie i szybkie rozwiązanie. Odległości pomiędzy poszczególnymi stacjami są dość spore, a przejście przez stację metra bardzo często jest jedyną możliwością, by przejść przez ruchliwą, kilkupasmową ulicę biegnącą wzdłuż metra.
Jak wygląda metro w Dubaju?
Obecnie istnieją dwie linie: zielona i czerwona. Czerwoną można się dostać m.in. z i na lotnisko Dubai International Airport, na które latają takie linie jak Emirates, Qatar, LOT. Pamiętaj jednak, że podróżując liniami WizzAir dolatujesz na lotnisko Al Maktoum. Są to dwa zupełnie różne lotniska, położone od siebie ponad 60 km!
Na lotnisko tanich linii nie dociera obecnie metro, choć jest ono w planach w najbliższej przyszłości, w związku ze zbliżającym się Expo w Dubaju. Więcej informacji dotyczących dojazdu z Al Maktoum do centrum już w następnym wpisie.
Metro w Dubaju opisane jest oprócz języka arabskiego w języku angielskim. Także komunikaty w metrze podawane są w dwóch językach. Jest to duże ułatwienie dla turystów, ponieważ bez problemu można zorientować się w układzie stacji.
Tip 1: na każdej stacji metra, po przejściu przez bramki są dostępne bezpłatne, bardzo czyste toalety. Nie ma ich natomiast na przystankach tramwaju.
Rodzaje wagonów w dubajskim metrze:
W dubajskim metrze znajdują się:
- wagony „mieszane” tj. takie, w których mogą podróżować zarówno kobiety jak i mężczyźni. Mają one oznaczenie „silver class”.
- wagon wyłącznie dla kobiet i dzieci. Kara dla panów, którzy będą tam podróżować wynosi 100 dirhamów. Jest on wyraźnie oznaczony zarówno przed wejściem jak i w środku.
- pół wagonu „gold class”. Podróżowanie nim jest 2x droższe niż w wagonie „silver class”. Za to podróżujemy w mniejszym ścisku i w wygodnych, skórzanych fotelach.
Tip 2: Na każdej stacji metra dostępne są darmowe broszury, również w języku angielskim. Są w nich mapy komunikacji miejskiej, a także opis systemu biletowego.
Jak poruszać się po stacjach metra?
Dojście do metra to ciągnące się po kilkaset metrów i więcej, klimatyzowane korytarze z ruchomymi chodnikami. Bardzo często może się zdarzyć, że wysiadając na stacji Dubai Mall czy Mall of the Emirates nie wyjdziesz nawet na minutę na zewnątrz. Korytarze te są pociągnięte bezpośrednio do nowych budynków mieszkalnych powstających przy metrze, pasażów handlowych czy galerii.
Tip 3: Bilety można kupić w biletomacie, ale na każdej stacji metra w Dubaju jest też punkt informacji, w którym można kupić bilety, a przy okazji uzyskać odpowiedzi na nasze pytania w języku angielskim. Nie da się go przegapić – jest przy bramkach wejściowych i wyjściowych do metra.
Metro w Dubaju, podobnie jak reszta miasta, jest w ciągłej budowie. Mimo wszystko stacje są oddawane na bieżąco, gdy dalsze prace jeszcze trwają. Metro planowane jest równocześnie z pnącymi się dzielnicami, nie dziwią więc też widoki konstrukcji, które kierują się do nieukończonych jeszcze miast – widm.
Bramki do metra w Dubaju są identyczne jak w innych miejsach na świecie. Odbijasz bilet – kartę NOL (o kartach NOL szczegółowo już w następnym wpisie) wchodząc przez bramki i wychodząc przez nie. Można się przesiąść na drugą linię metra nie wychodząc ze strefy bramek. Można się też przesiąść i kontynuować przejazd w ramach jednej podróży, do 30 min po odbiciu się kończącym poprzedni etap.
Metro w Dubaju nie ma maszynisty. Jego kursowanie jest w pełni zautomatyzowane. Jest też bardzo bezpieczne. Perony są odgrodzone od torów zamkniętymi drzwiami, które otwierają się dopiero w momencie, w którym na stacji zatrzyma się pociąg. Jest to bardzo precyzyjne, ponieważ drzwi od wagonów otwierają się co do centymetra w tym samym miejscu co drzwi na peronach. Dzięki temu nie ma możliwości, by ktoś wpadł pod pociąg. Klimatyzowana stacja nie traci też chłodnego powietrza.
Co oprócz metra w Dubaju?
Oprócz metra w Dubaju kursuje również jedna linia tramwajowa, Monorail na wyspie – palmie Jumeirah oraz autobusy miejskie. Nie ukrywam, że najwygodniej jest jednak mieszkać w hotelu położonym blisko stacji metra. Oszczędza nam to ogromną ilość czasu przy zwiedzaniu miasta, daje niesamowitą wygodę. Więcej infomacji znajdziecie na stronie przewoźnika.